English version of this page

Åpningshelg NOREGR

Velkommen til åpningshelgen for vår nye utstilling NOREGR – Fortellinger fra middelalderen. Møt ridderen, narren og middelalderkongen Magnus Lagabøte.

Statue av en mann på hest

1. februar åpner vår nye utstilling NOREGR – Fortellinger fra middelalderen.

Utstillingen er åpen hver dag fra kl. 11.00 til 16.00, unntatt 1. februar da museet stenger kl. 15.00. I åpningshelgen kan du møte vår dedikerte museumsvert, som er til stede for å dele sin kunnskap og besvare spørsmål dere måtte ha om middelalderen.

Norsk middelalder rommer en 500 år lang periode, fra midten av 1000-tallet til første halvdel av 1500-tallet. Arkeologer og forskere gjør stadig nye oppdagelser som kaster lys over livet i denne perioden. I utstillingen finner du utvalgte gjenstander som stammer fra de seneste utgravningene i Oslo, og kommer tett på fortellinger om norsk middelalder som ikke ofte blir fortalt.

Bildet kan inneholde: font, emblem, sirkel, symbol, logo.​Magnus Lagabøtes landslov 750 år

I 2024 er det 750 år siden Magnus Lagabøtes landslov ble vedtatt. Landsloven avløste de fire landskapslovene for Frostating, Gulating, Eidsivating og Borgarting, og gjorde at Norge fikk en felles lovbok. I løpet av jubileumsåret 2024 utforsker noen av landets fremste middelaldereksperter hva denne enestående reformen fikk å si i sin samtid og ettertid.

Publisert 16. jan. 2024 10:12 - Sist endret 19. jan. 2024 08:42